Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavba vozu Sas/Facss ČD

11. 5. 2007

Již delší dobu jsem chtěl mít ve své sbírce takový vůz, jako je Sas/Facss, který je jedním z typických vozů našich drah. Nikdo jej dlouho nevyráběl, nepočítaje slabé napodobeniny z vozů LILIPUT, které se jen vzdáleně podobají těmto vozům a jež nějaké také mám. Když jsem objevil na netu hned několik výrobců leptů těchto vozů, neváhal jsem a objednal si je. A netrvalo dlouho a pustil jsem se do stavby jednoho z nich, pocházejícího od firmy KuBer z Brna. Moje nadšení však začalo opadávat, jakmile v průběhu stavby začaly některé součástky nepasovat nebo dokonce i chybět, ačkoli v rámečku leptu nic nechybělo. Tedy evidentně již chyběly při návrhu leptu. Rám je tvořen z masivního kusu mosazi a dvou plechů. Zde byl další zádrhel. Při dokončení podvozků, kde masky jsou (dokonce) odlité z mosazi, jsem na ně posadil rám a zjistil dost velký výškový rozdíl nárazníků oproti jiným modelům. Tak jsem o něco snížil uložení prohnutím příčníků podvozků a vše už bylo na první pohled v pořádku. Jenže při zkoušce jízdy se objevil další, závažný problém. Model neprojel ani ten největší oblouk! Příčinou bylu malé otvory v rámu, do kterých by měly kola částečně zapadnout a umožnit natáčení podvozků. Ale s tím výrobce zřejmě nepočítal, respektive počítal s tím, že kola nebudou do rámu vůbec zasahovat. Jenže pak by nárazníky byly moc vysoko, téměř o celý průměr talíře nárazníků. Tak jsem se chopil frézky a pilníku a celý masivní rám jsem frézoval a piloval. Ale nakonec vše už sedělo a nepřekáželo natáčení podvozků. Do rámu jsem navíc umístil kulisy krátkého spřáhla od Gützoldu, když už jem byl u toho pilování. Lupenkovou pilkou na kov jsem vyřízl v rámu čtvercové otvory pro uložení těchto kulis. Pak následovala kompletace násypky a výztuh. Jenže další problém nastal následně. Spodní část násypky vůbec nepasovala na spodní výsypné plechy, umístěné v otvorech rámu. Což je evidentně další výrobní chyba. To už mě celkem dost rozladilo a na čas jsem  stavbu tohoto vozu odložil. Jenže touha po tomto vozu mě přiměla k určité improvizaci a nakonec jsem násypku na rám nějak napasoval a nepřesnosti pak zamaskoval imitací výsypného mechanizmu. Není to dokonalé, ale snad ještě akceptovatelné. Poté jsem ještě stavebnici doplnil o některé detaily, které stavebnice neobsahuje, jako je jímka a brzdový vzduchový válec s rozvody potrubí a pákovím. Na obrázcích ještě chybí výstupné žebříčky na násypku a ještě není provedena povrchová úprava a popisy. Obtisky jsem si zajistil na www.parostroj.cz, kde nabízejí několik variant, jako je ČSD, ČD a OKD Doprava. Já jej budu dělat hnědočerný ČD.

Po dokončení ještě zkusím tentýž model od firmy VDV modely, pro srovnání. K tomuto modelu je naštěstí i návod ke stavbě, tak jsem zvědav, ono i při zkušenostech se stavbou modelů z leptu je u neznámého modelu návod potřeba!

Nicméně oceňuji přístup firmy KuBer k přinášení nových stavebnic českých modelů, ale je potřeba ještě některé věci dotáhnout ke spokojenosti a zejména se zamyslet nad absencí jakéhokoli návodu ke stavbě. Zejména začínající to může odradit už při první stavbě, což by bylo škoda už i kvůli nemalé ceně většiny stavebnic z leptu. V tomto směru musím srovnávat s firmou DK Model pana Košťála z Jilemnice, kde návod nechybí a zatím jsem se ani nesetkal s výraznými nepřesnostmi při kompletaci jednotlivých dílů k sobě.

tak jsem se po dlouhé době dostal alespoň k nástřiku barvou, tak teď už zbývají jen obtisky, několik barevných úprav plošinek vozu a jiných detailů a pak finální nástřik polomatným satin lakem. Nebo že bych zkusil patinu? No ještě uvidím.

 

Náhledy fotografií ze složky stavba vozu Sas-Facss ČD