Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavba Kyklopa T 499.0

26. 8. 2013

Tak jsem se po dlouhém zvažování pustil do stavby naší nejrychlejší prototypové lokomotivy ČSD zvané "kyklop" T 499.0. Zakoupil jsem stavebnici z leptaného plechu od p. Cekula. K těmto leptům mám naprostou důvěru, nepředpokládám tedy žádné komplikace. Pojezd zvažuji z belgické lokomotivy od ROCO, myslím tu z kategorie Playtime, žlutozelenou. Nicméně bude potřeba upravit rozvor podvozků a rozvor náprav (jde to celkem jednoduše). Zkusím se ještě poohlédnout po vhodnější variantě pojezdu, abych nemusel upravovat alespoň rozvor náprav v podvozku. Tato lokomotiva má na rozdíl od většiny motorových lokomotiv ČKD rozvor náprav podvozku 2600 mm.

Nakonec jsem se rozhodl pro pořízení pojezdu se správným rozvorem podvozků, jelikož jsem zjistil, že úprava rozvoru podvozků z belgické lokomotivy není až tak jednoduchá, jak se na první pohled zdálo. Na diskuzním portále K-Reportu jsem se dotázal, zda někdo neví o vhodném pojezdu od firmy Roco se stejným rozvorem podvozků. Dostalo se mi informací více, nicméně jedna byla poměrně schůdná, a to použití pojezdu z francouzské lokomotivy BB 63000, případně její španělské mutace. Sedí průměr kol i rozvor podvozků. Bylo by jen potřeba upravit (a to značně) délku rámu. A tady zase zahrála náhoda, kdy při vyzvedávání odlitků traf na lokomotivy 163-263-362/3 u p. Tomka z Mokrých Lazců a probírání toho, kdo na čem pracuje, mi nabídl laserem řezaný rám na Kyklopa. Jen to byla prototypová verze a byla potřeba mírně upravit. Takže pojezd je tedy úspěšně vyřešen a může zdárně probíhat stavba karoserie. Velkou inspirací je mi model od IS model ze Slovenska, jehož recenzi a fotografie jsem našel na internetu. Nakonec používá stejnou leptanou stavebnici skříně a stejný pojezd z lokomotivy BB 63000. Jelikož stavba se docela protahuje, díky pracovní vytíženosti a i stavbě lokomotiv ŠKODA pro mého známého, tak jsem se rozhodl postavit místo analogové lokomotivy digitální, s více funkcemi, pokud možno i s autentickým zvukem. Brzo přidám nějaké fotografie ze stavby.

Nedávno mě potěšila informace z televize a internetu o tom, že byl, na rozdíl od původních záměrů, celkem překvapivě zprovozněn poslední zbývající ze dvou vyrobených prototypů číslo T 499.0002, díky iniciativě VÚŽ Velim, majiteli našeho zkušebního železničního okruhu u Cerhenic. Opravená lokomotiva nemá sice původní motor, nahradil ho repasovaný motor z brejlovce, ale jinak je lokomotiva velmi pěkně uvedena do původního provedení a bude používána pro zkušební účely okruhu a pro případné historické jízdy. Stejné provedení postavím i já, ono samozřejmě vzhledově tam moc změn není oproti vzhledu po vyrobení (zachování autentického původního vzhledu), asi nejmarkantnější je jiný tvar a vzhled nárazníků. 

V současné době mám hotovou kompletní karoserii stříknutou základovou barvou, ještě čeká na nějaké drobnosti okolo pluhů (zásuvky topné spojky), které však již budou lepeny, ne pájeny. Dále ještě přijdou zkompletovat střešní ventilátory, chci je zachovat otočné, proto je budu montovat až po nastříkání karoserie. Rovněž je v podstatě hotov rám lokomotivy, na který jsem si v práci ještě nechal přivařit ocelové pásoviny jako závaží, z tohoto důvodu jsem třeba vzduchovou jímku vyrobil z kovové plné tyčky a obě nádrže vyplnil olověným závažím. Už teď se váha modelu pohybuje okolo 0,56 kg. Mám v plánu, po usazení motorku a vyzkoušení uchycení platiny (tištěného spoje elektrorozvodů) model ještě dále zatížit aspoň na hmotnost cca 0,6-0,65 Platina bude použita univerzální, kterou vyráběl pan Hlubuček z KMŽ Roztoky a umožňuje použití 8 pin dekodéru a drátově připojit další vývody na další funkce. navíc je i rozměrově variabilní, jak pro skříňové, tak pro kapotové lokomotivy, případně jej lze i délkově zkrátit. Co nejdříve doplním pár fotografií ze stavby a popíšu další detaily stavby.

 

Náhledy fotografií ze složky Kyklop T 499.0

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář